5 tips til hvordan du blir bedre til å presentere

Det å formidle ditt budskap og din kunnskap er en kunst, og som det meste annet så blir du bedre i å mestre denne kunsten ved å trene. I denne artikkelen får du fem steg som hjelper deg på veien mot å mestre det mange frykter mest her i verden: Å holde en presentasjon.

Artikkelen baserer seg helt på “5 Ways to Project Confidence in Front of an Audience,” av Carmine Gallo publisert i Harvard Business Review.

1. Hold tempoet nede

Vokal er vanskelig å endre uten mange sangtimer, men tempoet kan du enklere gjøre noe med. Det å snakke for fort kan faktisk skade din kredibilitet, ifølge artikkelforfatter Gallo. TED-praten med advokaten Bryan Stevenson er blant de som har fått lengst stående applaus etter å ha formidlet sine ideer. Stevenson mestrer tempo i formidling utmerket og snakker med en fart på 190 ord per minutt. Hør ham gjerne prate her og legg merke til tempoet:


2. Erstatt lange ord med korte

Du tror kanskje at det høres avansert ut med lange, vanskelige ord, men hvis du vil virke smart så bør du bruke korte ord. Innviklete setninger og sjargong får deg faktisk ikke til å fremstå som smart i det hele tatt. Det har motsatt effekt.

Daniel Kahneman, nobelprisvinner i økonomi, skal ha påpekt nettopp dette:

“If you care about being thought credible and intelligent, do not use complex language where simpler language will do.”

Daniel Kahneman

3. Øv under lett press

Det å øve deg i en tilnærmet lik sitasjon som den du skal prestere i er smart for å unngå en kollaps. Dersom du har mulighet til å øve på stedet der presentasjonen skal holdes, er det supert. Inviter noen venner eller kollegaer til en prøvepresentasjon. Selv om de er færre enn antallet som skal overvære din virkelige presentasjon, vil det være bedre å øve foran folk enn et speil. Studier av idrettsutøvere viser at de som lykkes ofte trener under lett stress eller press og dette kan overføres til din trening før en presentasjon.

4. Åpen positur og håndbevegelser

Det er smart å ta hendene opp av lommen og heller bruke de til å gestikulere. Det er også et tips å ha en kroppsholdning som oppfattes som åpen av de som hører på. Her har eksperter på kroppsspråk kommet frem til at det å ha håndflatene vendt oppover over midjen oppfattes som åpent. Å ha armene i kors eller hendene foldet vil derimot gjøre at du oppfattes som mer lukket. Den samme effekten vil det ha dersom du plasserer deg selv bak en talerstol, bord eller noe annet. Vis at du er trygg og kan det du snakker om ved å ta et steg ut fra talerstolen og vekk fra notatene.

5. Kle deg pent og etter forholdene

Når du skal holde presentasjonen, kle deg pent og gjerne kun et hakk penere enn de du skal holde presentasjonen for. Grunnen til dette er at folk etablerer et førsteinntrykk, som har betydning for varig inntrykk raskt. I løpet av de første 30 sekundene har mange av de som hører på deg bestemt seg om de har tillit til deg og om de tror de er kompetent. Noe av det første folk ser, er klærne og da vil du ikke at førsteinntrykket skal ødelegges av at du gikk for upassende klær.

Artikkelforfatteren avslutter med dette:

You might have a great idea or results to share, but if you don’t deliver your message with confidence, it will fall on deaf ears. Look and sound as strong as your content and you’ll find a receptive audience.

Carmine Gallo

0 Shares