Hoppende glad

Derfor bør du som leder trene!

–       Det gjør deg sterkere mentalt!

Som konsulenter og trenere i Leading Edge er vi opptatt av å finne dokumenterte virkemidler som bidrar til at kundene våre når sine mål raskere og med mindre motstand. Dette handler for oss primært om forretningskritiske beslutninger og hvordan utvikle organisasjonen best mulig.  

Enkelte ledere vi jobber med opplever utfordringer med å ta vare på sin egen helse blant annet på grunn av liten tid til rådighet. Vi er opptatt av at utvikling, også på individnivå, er helhetlig. Helse er en viktig del av dette helhetsbilde, er det også forretningsmessig smart som leder å prioritere trening?

Tren, men ikke rett før en viktig beslutning må tas

Forskning har sett på hvor godt mennesker presterer mentalt, både under trening og umiddelbart etter trening, og sammenhengen mellom fysisk aktivitet og alder, relatert kognitiv tilbakegang.

Basert på denne innsikten vil vi gi 2 konkrete ledertips:

Ledertips 1: Hvis du planlegger å ha en lang og hard treningsøkt, anbefales det faktisk at du ikke har tenkt å ta noen viktige beslutninger eller gjøre ting som krever komplekse mentale funksjoner umiddelbart etterpå.

Ledertips 2: Legg inn en treningsøkt på ledersamlinger der det skal fattes viktige beslutninger og tas stilling til komplekse problemstillinger.

Moderat intensitet

Når du gjennomfører en treningsøkt med moderat intensitet viser det seg at mental prestasjon forbedrer seg på flere målbare måter:

  • Reaksjonstiden din
  • Oppfatning og tolkning av visuelle bilder
  • Mentale prosesser som:
    • Planlegging
    • Koordinering av mennesker, steder, hendelser osv.
    • Arbeidsminnet. Hjernens evne til å midlertidig lagre og håndtere informasjon som kreves for å utføre komplekse mentale funksjoner
    • Evnen og muligheten til å blokkere ut unødvendige distraksjoner

Ideell treningslengde

Hva er den ideelle lengden på en treningsøkt for å få disse effektene på det mentale?

  • Økt kognitiv funksjon begynner å vises etter ca. 20 minutter med trening, og ved moderat intensitet vil bli det opprettholdes i ytterligere 40 minutter. Etter over 60 minutter med trening, er det sannsynlig at tretthet blir en faktor. Er du i god form, vil forbedret mental yteevne kunne fortsette utover en time.

Når tretthet setter inn, begynner du å miste den mentale ”edgen” du har fått. Dersom treningen fortsetter, vil mental yteevne faktisk synke til et nivå lavere enn der du startet.

Disse positive mentale effekter av å trene i 20 til 60 minutter er i hovedsak knyttet til økning i blodstrømmen til hjernen og stimulering av nerveceller til å frigjøre flere nevrotransmittere (kjemiske stoffer som sender signaler mellom hjernecellene). Disse positive effektene vil bli opprettholdt for en kort tid etter treningsøkten, så lenge du ikke har blitt altfor sliten.

Vær et godt forbilde

I det lange løp viser det seg at fysisk aktivitet er minst like viktig for å holde deg mentalt skarp som å holde hjernen din aktiv og opprettholde sterke sosiale forbindelser. Flere studier har vist at mennesker som trener regelmessig vil ha mindre aldersrelatert kognitiv svikt og mister mindre hjernevev, som sett på MR og PET-skanner.

Som leder skal du ta viktige beslutninger på vegne av organisasjonen, eiere og kunder, og løse komplekse problemstillinger. Med andre ord: flere gode grunner til å ta vare på din egen helse. I tillegg er det fint å være et forbilde på at du evner å prioritere balanse i livet ditt!

Kilde: Harvard Medical School, Harvard Health Publications


Alf Inge er partner og trener i Leading Edge. Han har mastergrad i Strategi og internasjonal business, internasjonal NLP Trainer-utdannelse og Krigsskoleutdannelse. Han er en av få som vitenskapelig har dokumentert hvilken lederadferd som best utvikler medarbeidere og skaper et ønske om å prestere. Han trener og sertifiserer i dag ledere i NLP, holder foredrag, designer bedriftsinterne prestasjonsutviklingsprogrammer og blir brukt som sparringspartner for ledere. 

Ta gjerne kontakt for mer informasjon, booke et møte, foredrag, coaching eller diskuter utvikling for din bedrift.

0 Shares