jumping happy

Hvordan lykkes du med nyttårsforsett?

Så er den der igjen. Den første dagen i det nye året. Blanke ark og nye fargestifter. Dagen der vi mentalt forestiller oss at vi skal skape en endring på noe i livet vårt. Enten vi skal bli flinkere til noe, slankere, i bedre form eller et annet mål vi nå gjerne vil realisere. Og vi har utsatt det til denne dagen. Det passer liksom så bra. Da kan vi kose oss i julen, og romjulen og nyttårsaften, og hvile ut og legge det gamle bak oss før vi tar det nye grepet.

Men etter hvert som nyttårsaften kommer nærmere og gjennomføringen skal skje, så tenker vi kanskje at akkurat første nyttårsdag ikke er helt dagen for å starte endringen. Det er tross alt ganske anstrengende å feire nyttår. Men altså fra 2. januar er det ingen bønn. Da skal endringen skje. Da er vi klippefast i troen på at nå skal vi nå målet om å trene mer, spise mindre, lære mer, bli flinkere til det ene eller det andre, kort sagt gjennomføre den endringen som vi lenge har tenkt på, men utsatt og utsatt. Vi har utsatt fordi endringen inneholdt et eller annet ubehag. Hjernen søker behag og vi trengte derfor en slags anledning til å ”pushe” oss selv til å endre oss. Og da er årets første dag, eller ved nærmere ettertanke, årets andre dag, – en gyllen mulighet. Sier vi til oss selv.

Vi skaper en illusjon

Hvis du kjenner deg igjen i denne beskrivelsen, eller har sett dette mønsteret hos andre, så er du kanskje med videre til å konstatere det vi også ofte erfarer, – at disse nyttårsforsettene er akkurat det. Bare nyttårsforsetter. Svært få av de, om noen, overlever januar. Vi skaper en illusjon om at et nytt år er forskjellen som skal utgjøre forskjellen. Vi skal våkne opp i 2015, og på en eller annen magisk måte, skal vi endre oss, bare fordi det nå er 2015.

Barn tror gjerne på julenissen, mens vi voksne tror på det store nyttårsforsettet.

At endringen fra 31.12.14 til 1.1.15 er det vi trenger for å ta nye grep. Og så blir vi litt overrasket over at det ikke helt fungerer slik. For det gjør det selvfølgelig ikke.

Årsaken til at vi velger inngangen til et nytt år er ikke at dette tidspunktet er spesielt egnet til å skape en endring. Årsaken er at vi kan få utsatt ubehaget endringen medfører med en slags legitimitet. Vi har tatt beslutningen om en endring, og vi har tidfestet den, dermed kan vi se fremtiden lyst i møte. Problemet er løst. Inn til videre. Problemet har en legitim løsning til det nye året starter, så kommer det tilbake med full tyngde og krever av oss den endringen vi har lovet oss selv. Og da skal vil liksom være motivert for å gjøre endringen. Nyttårsraketten er startskuddet vi trengte. Sannheten er at vi lurer oss selv på denne måten. Hvis vi virkelig hadde forankret endringen, så hadde den skjedd umiddelbart. Vi hadde ikke ventet til en spesiell dato.

Nyttårsforsetter hele året

Hvorfor kan jeg garantere at nyttårsendringen ikke vil lykkes? Hvorfor er 98% av alle nyttårsforsetter i ettertidens lys like kalde og mørke som januar selv kan være? Svaret er knyttet til hvordan endringen er forankret. I Leading Edge jobber vi med å skape endring.  Vi skal være best på en eneste ting.

Vi skal støtte mennesker til å bevege seg fra en posisjon som de ikke ønsker å være i til en posisjon de foretrekker i stedet.

Vi ønsker å lære deg hvordan du gjør endringer hos deg selv eller andre, slik at de varer over tid.  Slik sett er vi eksperter i oppfyllelsen av nyttårsforsetter,- hele året. Fordi det er naturligvis slik at endringer ikke har noe med årstall og datoer å gjøre. Å gjøre en endring på adferdsnivå, og utelukkende der, slik nyttårsforsetter er, virker ikke. Så hvis du virkelig vil skape en endring, hva skal du da gjøre?

La oss bruke trening som et eksempel. La oss si at du har besluttet at du i 2015 skal begynne å trene 3 ganger i uken. Årsaken til at du skal begynne å trene er kanskje at du ønsker å gå ned i vekt, få bedre helse eller at du ønsker å føle deg bedre eller se mer attraktiv ut. Eller kanskje alle disse målene samlet.

Målet er således ikke å trene, men å se mer attraktiv ut.

Du vil egentlig ikke trene

Med andre ord, om du kunne unngå å trene, og bare ta en pille som gav den samme effekten som trening, så ville du tatt pillen i stedet. Treningen forbinder du med et ubehag du må igjennom for å realisere det egentlig målet, – å se mer attraktiv ut, eller de andre effektene av treningen. Hvis du bare kunne ta en pille, hadde du da ventet til det nye året begynte, eller ville du tatt en med en gang? Svaret er opplagt.

Så første uken i januar så presser du deg gjennom dette ubehaget det er å tre ganger. I uke 2 fortetter du og treningen føles egentlig tyngre enn i uke 1. I uke 3 får du en lett forkjølelse eller litt fysiologisk ubehag, slik at det bare blir en trening. I uke 4 så er du tilbake med to treninger, og du forsøker å spore endringen.

Er det noen forskjell? Er vekten gått ned? Er klærne løsere? Er jeg nærmere målet, spør du deg selv. Niks. Det er ingen endring å spore. Effekten uteblir. Du har trent 9 ganger og er ikke et gram lettere. Du føler tonnevis med motstand og målet er langt unna. Her faller de fleste fra. Resten faller fra de neste 2 til 3 ukene og i mars forsøker mange å få tilbake innmeldingsavgiften på treningssenteret. Årets nyttårsforsett er brutt og i 2015 legger vi på oss nye 2 kg.

Tankene trenger ressurser som skaper varig endring

Så hvordan burde du ha gjort det for at du skulle lykkes med ditt nyttårsforsett? Hva er hemmeligheten bak at noen få mennesker åpenbart evner å skape den varige endringen som de fleste andre mislykkes med? Svaret ligger i hvordan man programmerer seg selv og forankrer endringen.

I Leading Edge snakker vi gjerne om 6 stegsmodellen for forandring, hvor vi steg for steg mentalt beskriver og trener på å skape en endring i oss selv eller andre og hvordan denne endringen forankres. Vi lærer ikke bare tanken, men hvordan vi kan tilby tanken de ressurser som skaper varig effekt. Alt dette er mentale teknikker, som går dypere enn det selve adferdsendringen, å begynne og trene, innebærer.

Årsaken til at du ikke lykkes med dine nyttårsforsetter er rett og slett fordi du ikke forstår hva som skaper endringen i deg. Du tvinger på deg en adferd du i realiteten ikke identifiserer deg med, for å skape en effekt du ønsker deg på et annet og materialistisk plan, – i dette tilfelle en bedre kropp. Du identifiserer deg med den nye kroppen du ønsker deg, ikke med selve treningen.

Begynn å like det som skaper resultatene

Mennesker som trener, og har en flott kropp som en følge av det, ser ikke på treningen med ubehag. De gleder seg til å trene. De føler ubehag ved å ikke trene. Og her ligger kjernen i mitt budskap for at endringen skal lykkes. Ikke bare med treningen, men med alle andre typer endringer du vil gjøre. Hvis du vil skape et annet resultat, så må du lære å like og gjøre det som skaper resultatet, ikke resultatet i seg selv. For å bruke en annen metafor; For å bli rik, må du like å tjene penger. Og for å bli sprek og få en fin kropp, må du like å trene.

Du undres sikkert over hvorfor rike mennesker, som har skapt sin egen rikdom, jobber så mye også etter at de ble rike. De har jo alt de trenger for å leve i luksus resten av livet. Likevel velger de å fortsette og jobbe, gjerne mer enn noen gang. Og ganske typisk er det også at rike mennesker, som har arvet sin rikdom, fort klarer å sette formuen over styr og bli fattige.

En overvektig person som ved et mirakel fikk utdelt en topptrent kropp, ville snart forfalle og bli overvektig og utrent på nytt. De som allerede har opparbeidet seg en fantastisk fysiologi gjennom trening, de fortsetter å trene hele livet i gjennom. Vi spør oss, hva er de laget av? Og svaret er at de på det materialistiske plan er laget av det samme som alle andre. Forskjellen ligger i den visjonen, identiteten og de overbevisninger som styrer adferden deres. Forskjellen er hvordan de er programmert eller, for de som er mestere, hvordan de programmerer seg selv.

Installer et nytt mentalt program

Vår adferd er et resultat av de programmer vi har installert, akkurat som på en datamaskin, og disse programmene kan ikke installeres bare fordi 2014 blir 2015. Så når to mennesker står opp den første dagen i det nye året, har de gjerne den fysiologiske kapasitet til å utrette de samme tingene, men de har mentale programmer som skaper et vidt forskjellig resultat, og om programmet omfatter fysiologi, slik som trening, får de etter hvert også et svært forskjellig fysiologisk resultat. Å installere et nytt program utelukkende forankret i at årstallet er endret fra 2014 til 2015 virker ikke. Det er ikke slik vi programmeres, og derfor får vi ikke effekt.

Adferd er ikke noe annet enn et synlig bevis på en endring som har skjedd enten på et underbevisst nivå eller på et høyere logisk nivå enn adferden i seg selv. Å gjøre endringer i sitt eget liv krever at du jobber med identitet, verdier og overbevisninger. Å justere adferd for adferdens skyld, slik de fleste kurs og utdannelser, og nyttårsforsetter, er innrettet på, skaper dessverre liten effekt fordi fokuset er på resultatet ikke på det som skaper resultatet. Så når vi jobber med å skape endring jobber vi med å endre de parametere, eller programmer om du vil, som skaper adferden. Du trenger verktøy for å skape endringer i deg selv eller andre du velger å støtte.

Lær deg strukturen i endringer

Så hvilket råd kan jeg gi deg for å holde årets nyttårsforsett? Jeg kan jo beskrive disse teknikkene om 6 stegs modellen eller de logiske nivåene, og mange andre teknikker og verktøy vi benytter, men jeg tror ikke du lærer de av å bare lese om de. Du lærer ikke å spille fiolin ved å lese en bok om hvordan du skal spille. Nyttårsforsetter er i realiteten ikke er noe annet enn et ønske om å skape endring, ofte med en dårlig forankret mental strategi. Så løsningen som virker er å gi deg selv et løfte om å lære og trene på hvordan endring skjer og integrere den kunnskapen i seg selv. Da har du verktøyene du trenger for å gjøre endringen som varer.

 
0 Shares