Mats Knudsen, Kiwi

Jobb uten mål, er jobb uten mening

Til tross for sine relativt unge 29-år har butikksjef Mats Knudsen i Kiwi skjønt at dersom det ikke er mål å jobbe mot, har det ikke noe å si hva man gjør. Det blir ikke resultater av det. Derfor setter han og medarbeiderne seg mål. Ofte høye mål av typen som for eksempel inneholder adventskalender med Øystein ”Pølsa” Pettersen.


I ”Lederprat” møter vi en leder som vi tror kan inspirere flere. Vi ønsker å dele kunnskap og inspirasjon, og ikke minst lære av andre. Derfor møter vi ledere og lar dem dele sin innsikt om lederskap. Dette er noe for ledere på alle nivåer, og for deg som er opptatt av lederskap.


Mats Knudsen er butikksjef for Kiwi på Hagan i Nittedal. En Kiwi-butikk som ofte havner blant de beste når kjeden kårer sine utvalgte. Noe av bakgrunnen for dette er den knallharde satsningen de gjør mot målene de har satt seg.

Store, hårete mål

Hovedmålet til Mats i år er å vinne Kiwis årlige butikk-kåring. Butikken hans er to ganger tidligere kåret til beste butikk i Oslo og Akershus, men det er ikke nok for sjefen på Hagan. Han vil bli best i landet. På veien mot dette hovedmålet setter de seg også små og store mål på veien. For som Knudsen selv sier det ”Jeg synes at hvis ikke man har et mål så jobber man uten mening”. Et av målene de har satt seg i år var å løpe Holmenkollstafetten for å samle inn 50 000 til Unicefs arbeid i Madagaskar.

– Første gang vi sa det tenkte vi at det var lett, men det skulle vise seg å være veldig vanskelig. Vi fant ut at det var et hårete mål, ler Mats.

Han forteller at det var så vanskelig at enkelte nesten ga opp underveis.

– Det var noen som sa ”dette går jo ikke”, men da var det alltid en annen som banket i bordet med ”jo, det skal vi få til”, siterer Kiwi-sjefen sine medarbeidere.

Det hører med til historien at tre dager før de skulle løpe så var målet om 50 000 kr til UNICEF nådd. Og ikke nok med det, de fikk med seg andre Kiwi-butikker som til sammen har samlet inn i overkant av 230 000 kr.

– Som regel klarer vi målene. Jeg tror det at vi setter kjempetøffe mål og får alle med på å jobbe beinhardt mot det, har laget en kultur på det å sette seg ordentlig tøffe mål, sier Knudsen.

Han mener mye av suksessen ligger i å finne attraktive mål som de også forteller folk om.

– Mange setter mål som de ikke sier høyt fordi de redde for å ikke nå det. Vi tror at når vi forteller alle om de målene vi har satt oss, så forplikter det mer enn om vi ikke gjør det. Da jobber man enda mer for å nå det, forklarer Mats.

Adventskalender med langrennsski

Og så til dette med ”Pølsa” Pettersen. Han var nemlig målet for butikkens adventskalender.

– Det var ikke bare, bare å få tak i ham for å si det sånn. Det tok litt lengre tid enn planlagt, men det gikk i hvert fall i boks.

I Kiwi på Hagans julekalender stiller Pettersen med ferdig slipte ski fra sin egen stall.

– Det blir en av hovedpremiene, smiler Knudsen fornøyd.

Kiwi-sjefen har gått Leading Edge lederprogram nivå 1 og forteller at det har hjulpet han til å hjelpe medarbeiderne med målsetting.

– Nå kan jeg lettere hjelpe dem med å ha et ordentlig mål og kvalitetssikre det. Tidligere har det kanskje vært sånn at vi setter et mål, men så har vi egentlig ikke noe formening om det er realistisk, attraktivt eller de andre kriteriene for gode mål, forklarer han.

– Jeg har nok hele tiden vært god på å sette mål for meg selv, men det var etter at jeg gikk lederprogrammet at jeg fikk den ultimate oppskriften på et mål og det har vært veldig nyttig, sier Mats Knudsen.

– De fleste vokser med ansvar

Knudsen begynte sin Kiwi-karriere som 14-åring og det som startet som en ekstrajobb ved siden av skolen skulle vise seg å bli karriereveien. Gjennom Kiwi-skolen fikk han trening og opplæring, og som 21-åring fikk han ansvaret for sin første butikk. Ifølge ham selv var han ikke helt utlært i starten, noe de færreste er, og det ble en del testing.

– Jeg ville gjøre veldig mye selv og slapp ikke de andre til. Det var kanskje den største feilen jeg gjorde, sier han i dag.

Etter hvert skjønte Knudsen at dersom han skulle være borte i form av ferie eller andre evenementer så måtte medarbeiderne stoles på og læres opp. De måtte bli minst like gode, om ikke bedre, enn han.

– De fleste vokser med ansvar, men det tok litt tid før jeg skjønte det, konstaterer han.

I tillegg til å gi nye medarbeiderne grundig opplæring, noe som for øvrig ikke har vært nødvendig den siste tiden da ingen slutter, er han også opptatt av å være på ”gulvet” hvor de andre er.

Leder, ikke sjef

­– Jeg bruker nesten all tiden min ute i butikk. Jeg synes det er litt kjedelig å sitte her inne (på kontoret journ.anm). Jeg ser også at ting fungerer bedre når alle er med og jobber ute i butikk. Da er det også lettere for meg å se om noen er usikre på noe eller om de trenger mer opplæring. Det hadde jeg ikke sett fra kontoret, forklarer Knudsen.

Butikksjefen ser det som viktig å være en del av det som skjer, og tittelen sjef er ikke helt det han assosierer seg med:

– Jeg vil være en del av laget. Jeg tenker at forskjellen mellom sjef og leder er at sjefen står og sier hva folk skal gjøre, mens lederen går med og trekker lasset. Jeg ønsker å være en leder, ikke en sjef, avslutter Mats Knudsen.

Vi setter opp nye lederprogram (med NLP) to ganger i året. Du finner neste oppstart i vår aktivitetskalender.

0 Shares