Cecilie Trøan og Knut Skumsvoll

NLP lederutdannelse: – Matnyttig fra dag én

Er du interessert i eller nysgjerrig på hvordan det egentlig er å gå en NLP-utdannelse med Leading Edge? Møt to som har gått utdannelsen og les hva de mener.

Rett før jul tok vi en prat med Knut Skumsvoll, som gikk NLP Leadership Practitioner (han går nå NLP Leadership Master) og Cecilie Trøan Kjelsaas, som gikk NLP Leadership Master om deres opplevelse av utdannelsen. Når vi møter dem er det siste dag av samlingene og Skumsvoll kan fortelle at det er med litt blandende følelser han går slutten på utdannelsen i møte. Det er synd at utdanningen er over, men det han har tatt med seg og kan se tilbake på er utelukkende positivt.

­– De tre dagene i måneden har vært fantastiske. Det har vært noen spennende måneder og noe jeg har sett frem til hver gang. Vi hadde en oppsummering i dag, og det var veldig fint å se ned i den gryta med alt innholdet vi har lært og de direkte resultatene det har gitt. Så er det bare finne en øse og hente opp det jeg trenger, forklarer han billedlig.

Ny dimensjon til hverdag og jobb

På NLP Leadership Practitioner lærer man de grunnleggende verktøyene i NLP (nevro-lingvistisk programmering). Det er mye man skal gjennom på den korte tiden, men selv om det er mye teori blir dette også kombinert med mye praksis

– Utdannelsen har vært matnyttig fra dag én. Jeg synes NLP er en ny dimensjon til den innstillingen jeg har til hverdagen og jobben. Det er veldig praktisk og det har blitt en viktig brikke for meg, sier Skumsvoll.

Skumsvoll har utdanning i elektronikk og kybernetikk fra Høgskolen i Oslo og Akershus, master i elektronikk fra Universitetet i Oslo. I tillegg til dette har han fire år i forsvaret som minedykker med operasjoner i både inn- og utland bak seg. Til daglig jobber han i Data Respons som prosjektleder, systemutvikler og designer.

– I min avdeling, som er R&D (research and development red. anm.) jobber vi med å hjelpe et vidt spekter av forskjellige kunder med utvikling av ideer og å gjøre ideene til nye produkter. Det er typisk systemer eller enheter som ikke eksisterer på markedet, eller det kan være tilfeller der vi hjelper kunden ut av et problem. Vi er derfor avhengige av tillit og god dialog oppi alt dette tekniske. Det gjør det spennende, forklarer han.

– En ekstra dimensjon?

– Ja, og da kommer vi fort inn på NLP-sporet, kontrer sivil ingeniøren raskt.

– Hva gjorde at du bestemte deg for å gå NLP?

– Jeg er veldig motivert for å gå mer inn i en lederrolle. Det var derfor jeg datt inn på NLP, som jeg er særdeles glad for i nå ettertid. Jeg føler at det valget var veldig riktig for meg personlig. At det ble NLP det er kanskje som mye annet i livet, litt tilfeldigheter, som nå i ettertid føles veldig riktig og viktig.

Les også: Bli en bedre leder med Leading Edge

Finne problemstilling til verktøyet kontra finne verktøy til problemet

Trøan Kjelsaas har allerede vært gjennom NLP Leadership Practitioner og NLP Leadership Master kan fortelle om forskjellen og videreutviklingen hun har hatt.

– Fra Practitioner følte jeg at jeg hadde verktøykassen, men da jeg var ferdig så hadde jeg ikke helt taket på hvilket verktøy jeg skal bruke når. På Practitioner hadde vi et verktøy også skulle vi lage en problemstilling. På Master så er problemstillingen der og vi skal finne verktøyet for å løse problemet, forklarer hun.

NLP Leadership Master er en videreutdanning for dem som allerede er sertifisert NLP Leadership Practitioner. Utdannelsen gjør dem som tar det til en mester i å støtte andres utvikling samtidig som det gir en dypere forståelse av fagfeltet NLP.

– Master gir en mye bedre forståelse. Vi har ikke bare lært verktøyene, vi har satt dem i et totalt system, sier Trøan Kjelsaas.

Cecilie Trøan Kjelsaas har flere år bak seg i toppleder- og mellomlederstillinger. Bachelorgraden, som hun selv mener er ”veldig lenge siden, jeg er jo en gammel dame”, har hun i internasjonal markedsføring og ledelse. Hennes mål for å gå videre med masterutdannelsen var klart:

– Det var for å bli en bedre leder. Mitt mål er å bruke NLP som et ledelsesverktøy. Jeg har tro på å kommunisere med medarbeidere slik at man kan nå mål sammen, sier hun.

Dette med kommunikasjon og målarbeid har hun også et veldig godt eksempel på:

– Alle vet at vi skal til Roma så alle vet hva målet er, men alle løper i forskjellige retninger og vet ikke helt når vi skal komme frem. Noen tror at båt er raskest, andre tror fly er raskest og noen tror de kan gå hele veien. Så det å kommunisere med medarbeidere om hvor man skal, og når man skal nå mål, felles visjoner og strategier, det er en fordel. Og kommunikasjonen kan gjøres på veldig mange forskjellige måter. Det å lære noen teknikker som får et team til å jobbe sammen og gå den samme veien til Roma, det synes jeg er veldig spennende, sier Trøan Kjelsaas.

Tenker annerledes om andre mennesker

Kommunikasjonsteknikkene hun har lært har hun brukt i mange ulike situasjoner. Et eksempel er på sin sønn hvor hun tidligere har sagt at han rydde rommet.

– Men han må jo ikke det! Det er jeg som har et ønske om at han skal rydde rommet og da kan jeg heller si det. Det å lære om å stille spørsmål på ulike måter har hatt stor effekt, sier hun.

Det er en kjensgjerning at alle mennesker er forskjellige og nettopp dette har Trøan Kjelsaas blitt mer nysgjerrig på mens hun har tatt NLP-utdannelse.

– Tidligere så har jeg tenkt: ”Hm.., det er din modell av verden og du tenker kanskje annerledes enn meg”, men nå er jeg mer nysgjerrig på hvorfor. Nå tenker jeg heller: ”Hvorfor tenker du så annerledes enn meg og hva er årsaken til det, hvem er den personen og hva motiveres den av?”. Det å være mer nysgjerrig er noe av det viktigste jeg tar med meg videre, selvfølgelig i tillegg til de teknikkene og verktøyene som vi har lært, avslutter Cecilie Trøan Kjelsaas.

Er du nysgjerrig på lederutdanning med NLP hos Leading Edge? Du finner neste oppstart i vår aktivitetskalender!

0 Shares